Direktlänk till inlägg 20 februari 2013

Samhälls gnäll

Av from-som-ett-lamm - 20 februari 2013 21:31

Alla gnäller nån gång, om att man är för tjock, tränar för lite, äter fel osv. Sånt faller ju liksom under kategorin, skyllamigsjälv gnället.
Sen finns det en annan typ av gnäll som iaf jag har jävligt svårt för, nämligen samhälls gnället, dvs när man skyller allt på samhället, politik eller dylikt. För mig är det som att svära sig fri från ansvaret själv, för en del verkar det vara enklare att skylla på vilka politiker som sitter vid makten osv. För mig är det ren och skär jävla lathet och en jävla brist på fantasi.
Jag ska ge er exempel, en person på Facebook slängde ut en fråga i sin status angående bostadsfrågan för kommande generation och många klagade då på hur bostadsmarknaden ser ut, att alla inte har råd att spara och att alla minsann inte kan plugga och mao inte bli höginkomstagare och följaktligen inte kommer kunna ta ett lån och att det snart inte finns några hyreslägenheter kvar....osv osv.
Jag ska berätta en hemlis för er. Jag är uppvuxen i en "fattig" förort med en ensamstående mamma som stundtals arbetade och stundtals inte. Jag har alltid haft dåligt med pengar både som barn, ung och delvis som vuxen. Jag har inte en Högskole utbildning och aldrig haft ett högavlönat arbete. När jag fick mina barn bestämde jag mig för att antingen utbilda mig eller på något annat sätt skapa bättre förutsättningar för mig själv och mina barn i framtiden. Slutade iaf med att jag blev egen och nu tjänar jag drägligt, vilket gör att jag kan sätta undan, eller rättare sagt jag prioriterar att sätta undan pengar till mina barn varje månad, jag arbetar mycket och för det mesta tom när jag inte borde arbeta och ibland gillar jag inte alls mitt jobb och igentligen skulle jag nog vilja arbeta med något annat, fast för det mesta är jag nöjd och jag strävar efter att hitta gläde i mitt arbete för jag ska ju ändå ha det tills jag blir pensionär.
Jag menar inte att alla borde bli, göra eller vara som mig och kanske har jag haft tur....?
Men gnälla och skylla på samhället att man inte kan lägga undan ens 100 kr i månaden tills sitt barn varje månad, det är jävlar i mig skit snack.......det räcker ju liksom med att tex sluta röka, sluta med rödtjutet varje helg eller sluta unna sig godis varje helg och vips har man den där hundringen......
Gör man inte sitt absolut bästa själv för att ens barn ska få det bästa då kan man inte skylla på samhället och borde fan hålla sin käft och ta sig en ordentlig titt på sig själv!
Tack för ordet!

 
 
Ting

Ting

21 februari 2013 08:02

Vi sparar till ungarna, inte mycket, men det vi kan.
Sedan får de ställa sig i bostadskö när de fyller 18.
Och börja jobba, så att de kan ta bostadslån om de inte får tag på en hyresrätt.
Jag har fullt förtroende för att våra ungar, tillsammans med min och PP's hjälp kommer lösa deras boende.
Det är ju knappast samhällets ansvar.
Vuxna människor klarar sig väl själva?
Annars omyndigförklarar man sig själv lite.
På nåt sätt löser det sig.
Det gjorde det för mig.

Ett alternativ är ju att gifta sig med någon som redan har lägenhet.
Det gjorde PP ;)

http://youknowting.blogspot.se

from-som-ett-lamm

21 februari 2013 08:11

Precis min åsikt och med den inställningen så kommer man längre än att bara anse sig hjälplös och skylla allt på samhället!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av from-som-ett-lamm - 4 oktober 2023 22:13

Brevet till dig Du har blockat mig vilket jag tycker är både fånigt och tråkigt. Och ärligt talat, varför? Jag är inget hot mot Varken dig eller henne? Hur som, jag ville skriva till dig om oss.  När jag fick cancer för snart 2 år sedan rensa...

Av from-som-ett-lamm - 26 januari 2023 21:53

En operation, flera komplikationer,viktuppgång, ett knöligt bröst och ett lymfödem senare, är jag tillbaks. Eller tillbaks och tillbaks. Det går långsamt framåt, alldeles för långsamt för att passa mig. Jag tränar så gott det går och har nu börjat ...

Av from-som-ett-lamm - 21 juli 2022 12:33

14 juli och jag åker till sös för att få ett besked. Spänd som en fiolsträng blir jag och min fina vännina satta i varsin stol i läkarens rum. Läkaren öppnar med; jag har tråkiga nyheter... Jag kan knappt andas och det känns som rummet snurrar,...

Av from-som-ett-lamm - 9 juli 2022 14:58

Efter en helt fantastisk vecka i Italien damp det ner ett brev från bröstcentrum i Stockholm.Två veckor innan Italienresan är jag på den årliga mammografin och nu vill man att jag kommer på ett återbesök. Måndag den 4 juli är jag på återbesök för en ...

Av from-som-ett-lamm - 5 oktober 2020 22:28

Inte skrivit på en evighet men allt rullar på i en väldans fart. Jobb, tonårs barn, träning och ev ett lägenhetsbyte på gång. Eller rättare sagt två ev byten, en 2a i samma område jag bor i nu eller en 3a i ett område en bit härifrån, står i valet ...

Presentation

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Årets toppen

4/10 kanelbullens dag, perfekt tillfälle att äta en massa kanelbullar utan att skämmas ett endaste dugg :)

 

13/10 jag har tjejmiddag med en massa härliga tjejer :)

 

21/10 Tjejerna har handbolls cup :)

 

27/11 Invigningsshow på Friends Arena

 

10/11 Tindras dans avslutning

 

18/11 Handbolls cup.

 

24/11 Mickes 40års fest

 

8/12 Cocktail party

 

15/12 Handbolls cup.

 

24/12 julafton med hela familjen samlad LYCKA!

 

 

 

 

Veckans hiss

Nattvandrarna

Veckans diss

Stress

Ovido - Quiz & Flashcards