Direktlänk till inlägg 21 oktober 2013

Till er, från mig

Av from-som-ett-lamm - 21 oktober 2013 13:22

Nu måste alla föräldrar skärpa sig och sluta curla sina barn. För inte vill ni väll att vi ska ha en stor procent med vuxna som aldrig fått ett nej, som aldrig fått en konsekvens på varken dåligt eller bra beteende, stora egos som aldrig gör fel, som aldrig kan ta ett nej eller kritik. Kommer inte bli jätte skoj att sitta där på ålderdomshemmet och bli omhändertagen av såna vuxna, eller hur!?

Här ska ni få ett litet konsekvens lexikon för er curlingar som inte fattar vad det handlar om;

Att vara konsekvent betyder INTE att man delar ut straff till höger och vänster, det betyder att man står för sin värdering, det man sagt, håller vad man lovar osv. Har man sagt nej så måste det vara ett nej och tvärtom, klart man kan ändra sig vid mindre allvarliga nej, men då måste man också vara tydlig och säga varför man ändrar sig och att man tog fel beslut från början. Viktigt är att vara konsekvent åt båda hållen.
Här får ni ett exempel på en negativ konsekvens; Stina 10 år är slarvig med sina saker och tappar ofta bort saker och/eller lägger dom på ställen så dom inte hittas, låt oss säga att det är vantar, efter tre par vantar är det kanske bra om Stina får ta sin veckopeng och hjälpa till att betala för vantarna, då lär hon sig att vantar faktiskt kostar pengar och inte bara dyker upp nya där hemma, och hon lär sig också att ta ansvar för sina vantar så att hon veckan efter kan få använda sin veckopeng till annat som är mkt roligare än vantar.

Ett exempel på en positiv konsekvens; Sune 10 år har varit jätte duktig i skolan, varit hjälpsam hemma eller dyl, då kan det vara aktuellt med en belöning, som tex att Sune får gå på bio eller fika med någon förälder, eller något annat kul som Sune tycker om. Då lär sig Sune att ett bra beteende lönar sig, och uppmuntras till att vilja vara duktig i skolan och vilja vara hjälpsam.

Wikipedia säger så här;
Positiv förstärkning innebär att en konkret positiv konsekvens tillkommer då ett beteende utförs, vilket ökar sannolikheten för att en individ ska uppvisa detta beteende igen. "Gör så här, så får du ...".
Man ger en godbit åt en hund som har varit "duktig" i någon bemärkelse
Man ger en utmärkelse av någon form för ett väl utfört arbete åt en person.
När man tillagar god mat får man äta gott

Negativ förstärkning innebär att en kommande eller befintlig negativ konsekvens (aversivt stimuli) avlägsnas då ett beteende utförs, vilket ökar sannolikheten att en individ ska uppvisa beteendet igen. "Gör så här, så slipper du..."
Exempel:
Man talar om för barn att de ska borsta tänderna för att slippa tandtroll.
Man tar en huvudvärkstablett när man har huvudvärk.
Man tar på sig bilbälte för att minska risken att skada sig allvarligt om man krockar (...eller för att slippa böter).

Bra att lära sig konsekvenser redan som barn annars blir det svårt som vuxen, och det är vi föräldrar som bär ansvaret att vara Vuxna Föräldrar till våra barn, lära dom skilja på rätt och fel, INTE vara kompisar med våra barn.
Sen när man blir vuxen så består livet av konsekvenser hela tiden. Exempel på det; Jag betalar inte mina hyresräkningar vilket resulterar i att jag till slut måste flytta. Jag städar lägenheten och får ett rent och fint hem.

Barn MÅSTE lära sig att ta ansvar för vad dom säger och vad dom gör annars har man misslyckats som förälder, tycker iaf jag.
Visst jag ändrar mina nej ibland och visst är jag lite för hård och kräver ibland för mkt av mina barn MEN jag försöker iaf att vara en VUXEN FÖRÄLDER istället för en kompis och jag curlar inte mina barn, och jag VET att det kommer hjälpa dom som vuxna, att jag förberett dom för vuxenlivet så gott jag kunnat, och det borde vara straffbart att inte vilja det för sina barn.

Tack för ordet

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av from-som-ett-lamm - 4 oktober 2023 22:13

Brevet till dig Du har blockat mig vilket jag tycker är både fånigt och tråkigt. Och ärligt talat, varför? Jag är inget hot mot Varken dig eller henne? Hur som, jag ville skriva till dig om oss.  När jag fick cancer för snart 2 år sedan rensa...

Av from-som-ett-lamm - 26 januari 2023 21:53

En operation, flera komplikationer,viktuppgång, ett knöligt bröst och ett lymfödem senare, är jag tillbaks. Eller tillbaks och tillbaks. Det går långsamt framåt, alldeles för långsamt för att passa mig. Jag tränar så gott det går och har nu börjat ...

Av from-som-ett-lamm - 21 juli 2022 12:33

14 juli och jag åker till sös för att få ett besked. Spänd som en fiolsträng blir jag och min fina vännina satta i varsin stol i läkarens rum. Läkaren öppnar med; jag har tråkiga nyheter... Jag kan knappt andas och det känns som rummet snurrar,...

Av from-som-ett-lamm - 9 juli 2022 14:58

Efter en helt fantastisk vecka i Italien damp det ner ett brev från bröstcentrum i Stockholm.Två veckor innan Italienresan är jag på den årliga mammografin och nu vill man att jag kommer på ett återbesök. Måndag den 4 juli är jag på återbesök för en ...

Av from-som-ett-lamm - 5 oktober 2020 22:28

Inte skrivit på en evighet men allt rullar på i en väldans fart. Jobb, tonårs barn, träning och ev ett lägenhetsbyte på gång. Eller rättare sagt två ev byten, en 2a i samma område jag bor i nu eller en 3a i ett område en bit härifrån, står i valet ...

Presentation

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Årets toppen

4/10 kanelbullens dag, perfekt tillfälle att äta en massa kanelbullar utan att skämmas ett endaste dugg :)

 

13/10 jag har tjejmiddag med en massa härliga tjejer :)

 

21/10 Tjejerna har handbolls cup :)

 

27/11 Invigningsshow på Friends Arena

 

10/11 Tindras dans avslutning

 

18/11 Handbolls cup.

 

24/11 Mickes 40års fest

 

8/12 Cocktail party

 

15/12 Handbolls cup.

 

24/12 julafton med hela familjen samlad LYCKA!

 

 

 

 

Veckans hiss

Nattvandrarna

Veckans diss

Stress

Skapa flashcards