Alla inlägg under november 2013

Av from-som-ett-lamm - 20 november 2013 13:39

Den här veckan har verkligen gått fort och varit lugn, knappt en grej uppbokad.
I dag ska jag ta cellprov, börjar bli dags då jag blev kallad för minst ett år sen....ja, jag vet, fy på mig!!
I morgon ska jag gå med en go vän på modevisning på nk, kul och ingen grej jag normalt gör :)
Hela helgen är tom och så ska den förbli, tänker bara slappa och återhämta mig från hostan som aldrig tycks gå över :(
Förresten är jag ledig i morgon och ska passa på att gå och kolla mina lungor då....håll tummarna att det inte mycoplasma :/

Well, well....hur har din vecka sett ut???

Av from-som-ett-lamm - 19 november 2013 21:39

Vi kollar matchen och jag måste nästan gå ifrån ibland för att jag på riktigt tycker det är spännande, jag gapar, skriker och svär....hjälp, jag har blivit en fotbollsentusiast....kanske tom en hulligan ;)
Nu är det reklam och jag passar på att tända mina nya fina ugglor....hoho!!!

Av from-som-ett-lamm - 19 november 2013 08:04

Barnen letade kottar som besatta och jag klistrade, roligt och jag tycker den blev jättefin :)))

Av from-som-ett-lamm - 18 november 2013 16:02

Spenderar nästan varje vardagsmorgon med att kolla Nyhetsmorgon på 4 an. I dag var inget undantag och som vanligt var deras barnpsykolog där, "vadhonnuheter" (undra vad Freud skulle säga om det ;)
Iaf så pratade hon om barnuppfostran mm och nästan varje gång hon är där så blir jag så glad och stolt, för tipsen hon ger och sättet hon tänker på, så gör jag redan, vilket innebär att jag måste göra nånting rätt :))).

Märkligt det här med höst/vinter och hur jag mår under den (låååånga) perioden. Jag tappar liksom lite lusten till att göra något alls och vill helst bara äta choklad under täcket framför tvn hela tiden......gå i ide kan man säga......skulle jag vara ett djur skulle jag vara en Björn ;)
För att hjälpa mig själv genom denna mörka och trista period så försöker jag alltid ha något att se fram emot, och har redan hittat fler saker att längta till :).
Först ser jag fram emot en tjejträff om två veckor, sen ser jag fram emot att åka skridskodisco med barnen och fira julafton med alla mina favoriter omkring mig, sen efter det då är det helt ok att se fram emot våren och sommaren och resan till Grekland :)

Vad ser du fram emot?

Av from-som-ett-lamm - 17 november 2013 10:42

Hittade det här inlägget på Facebook idag.....så jävla bra :))))))
Finns att hitta på den här sidan http://munderbar.wordpress.com, och inklistrat därifrån här nedan :)



Den mest korkade ADHD-myten: Man kan medicinera bort dålig uppfostran
Posted on augusti 18, 2012 | 40 kommentarer
Läste ytterligare en debattartikel på temat ?Vi medicinerar barn i stället för att uppfostra dem? idag. Jag tänker inte ens länka till eländet, så illa skriven var den.

Resonemanget lyder ungefär så här: ?Dåliga föräldrar får stökiga barn. I stället för att ta sitt ansvar sätter psykiatrin felaktiga ADHD-diagnoser och får de oansvariga föräldrarna att ge barnen droger, droger som gör dem fogliga.?

Varianter på det här temat är huvudspåret i de mest utbredda myterna kring ADHD, men det är också den allra mest korkade myten. Varför?

För att den som inte har ADHD får ingen sådan effekt av ADHD-medicin! Det går inte att medicinera ouppfostrade barn och få dem ?fogliga?. Eller, som någon kring ungdomar med ADHD kanske snarare skulle säga, det går inte att medicinera barn utan svårigheter så att deras vardag börjar fungera.

ADHD-medicin, metylfenidat, är det som i media oftast kallas ?amfetamin?. Det är också är en myt, totalt larv eftersom metylfenidat är lika mycket amfetamin som potatis är vodka som ni kan läsa om här och här, men det är inte det som det här inlägget handlar om, så åter till ämnet.

Jag tar det en gång till. ADHD-medicin påverkar inte förmågan att klara vardagen hos människor som inte har ADHD. Alls. Varken positivt eller negativt. Det går inte att medicinera bort dålig uppfostran, varken med ADHD-medicin eller droger, för det GER INGEN SÅDAN EFFEKT!

Visst kan du som har en normal hjärna känna dig lite piggare av centralstimulantia. Men det ungefär allt som kommer att hända i normala terapeutiska doser. Du lär inte bli foglig, och jag vågar garantera att din uppfostran inte mirakulöst förändras till det bättre. Det är tveksamt om din omgivning kommer att tycka att ditt beteende är särskilt annorlunda, och du får inte plötsligt förmågan att följa instruktioner, planera framåt eller organisera din vardag. Ditt liv blir inte mycket enklare och dina studieresultat blir inte, enligt nya studier, mycket bättre. Om du inte har ADHD-drag utan att veta det, förstås.

Vad betyder då detta? Att det barn eller den ungdom du möter som har effekt av sin medicinering har det för att personen har grundläggande problem med blodflöde och dopaminhalter i hjärnan, som förbättras av medicinen. Det är detta som i dagligt tal kallas ADHD, och det har inte ett dyft med uppfostran att göra, lika lite som diabetes eller fräknar har med uppfostran att göra. Den som inte har problem med dopamin och blodflöde kommer inte att uppvisa någon skillnad efter att ha tagit medicin. Ouppfostrade ungdomar förblir ouppfostrade, även om någon skulle tvinga i dem ADHD-medicin. De blir varken fogliga eller trevliga som av ett trollslag. Det är bara personer som har en annorlunda hjärnfunktion som fungerar bättre med ADHD-medicin, även om just foglighet, det som inom psykologin kallas följsamhet, inte precis är det som påverkas mest.

Så snälla du som veeeeeeet att ungen som får medicin för att bli foglig egentligen bara är en snorunge utan hyfs: Kontakta Karolinska Institutets forskare i neuropsykiatri. Gör det. För om du har rätt, då har du gjort en upptäckt av samma dignitet som när Columbus upptäckte Indien. Förlåt, Amerika.

Gör mig en tjänst om du gillade det här inlägget: Dela med dig av det. För sånt här dravel får helt enkelt inte fortsätta att spridas ohämmat i Sverige på 2000-talet. Vi vet för mycket om ADHD idag för att acceptera mytspridning och påhopp av det här slaget.Kommer helt klart följa den här bloggen i fortsättningenfet textfet textfet text

Av from-som-ett-lamm - 16 november 2013 16:39

Vi började morgonen med en frukost a la hotellstyle.....mums!
Lite lattid framför tvn hanns med sen åkte jag och T till marikas, hon för lite dans och jag för lite shopping på Inn & finn som ligger precis brevid :)
Sen drog vi till Lek och bus som ligger i Nacka strand. Ungarna har tjatat och dom fick betala halva inträdet själva....måste ju lära sig nånting också, inte bara ha kul ;).
Nu har M och jag suttit här och fikat i snart två timmar, men ungarna verkar inte ha tröttnat, ahhh, vi ger dom en timme till sen sticker vi hem och lördags myser :)

Hotellfrukost

Kanorna går så fort så ungarna fastnar knappt på bilder ;)

Inte lika road som barnen ;)

Av from-som-ett-lamm - 15 november 2013 14:26

Relationer har kommit och gått i mitt liv och då menar jag inte bara partners relationer utan också vänskaps relationer. Anledningen till att dom tagit slut har alla varit av olika anledningar och också vem som har avslutat dom har varit olika.
Det alla har gemensamt är att det för det mesta varit jag som varit orsaken till uppbrottet eller i vissa fall iaf till hälften. Jag har valt bort en del själv och en del har valt bort mig, eller vi har bara slutat umgås, och sånt är livet antar jag. Så som jag ser det så är det inte hela världen att bryta en relation, för det första finns det ju alltid en orsak till varför sen så har man ju lärt sig massor av och om den människan och om sig själv, alla man träffar på vägen ger en alltid något, det är ju alla dom människor som hjälpt mig bli den jag är idag....inte sant?!
Så jag är tacksam för alla människor som tagit och tar plats i mitt liv, alla ni som varit där och som är där nu....TACK, utan er hade jag inte varit den jag är idag, och jag är faktiskt en rätt så fantastisk människa ;)

Av from-som-ett-lamm - 15 november 2013 09:05

Veckan har varit extra tung med både jobb och influensa liknande symptom och som en bonus till mig för att jag har kämpat på blev jag ledig i dag. Skönt att äntligen få den där sjuka dagen i soffan.....ja förutom att jag väntar finbesök till lunch och sen kanske jag inte kan låta bli att städa lite.... ;)
Nu ska jag njuta av kaffet och morgonnyheterna, eller rättare sagt njuta av kaffet och förfäras över nyheterna!!!!

Trevlig helg!!!!

Presentation

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Årets toppen

4/10 kanelbullens dag, perfekt tillfälle att äta en massa kanelbullar utan att skämmas ett endaste dugg :)

 

13/10 jag har tjejmiddag med en massa härliga tjejer :)

 

21/10 Tjejerna har handbolls cup :)

 

27/11 Invigningsshow på Friends Arena

 

10/11 Tindras dans avslutning

 

18/11 Handbolls cup.

 

24/11 Mickes 40års fest

 

8/12 Cocktail party

 

15/12 Handbolls cup.

 

24/12 julafton med hela familjen samlad LYCKA!

 

 

 

 

Veckans hiss

Nattvandrarna

Veckans diss

Stress

Ovido - Quiz & Flashcards