Direktlänk till inlägg 9 januari 2014

Adhd diskussion

Av from-som-ett-lamm - 9 januari 2014 08:54

Har en gammal vän på Facebook som alltid skriver om alternativ medicin mm, hon skrev häromdagen följande i sin statusrad;
"Nej, inte en diagnos till på nån ungen utan att ni testat att lägga om deras kost, bort med socker, gluten och mjölkprotein sen kan vi snacka, tröttsamt!!!!"
I tråden som naturligt blev, verkade några människor fått för sig att adhd går att "bota" med mat, och att många barn är feldiagnostiserade och att läkaren överdiagnostiserar barn till höger och vänster men att barnen egentligen är känsliga mot vissa födoämnen.
Adhd är ett funktionshinder INTE en sjukdom som ska botas.
Är man känslig mot olika födoämnen reagerar man inte med aggressiva utbrott, svår tempoväxling, svår koncentrations störning och svårt att styra sina impulser.

Jag googlade på ämnet och hittade det här:
I går publicerade Dagens nyheter statistik från Socialstyrelsen som visar att barn födda sent på året diagnostiseras med ADHD i större utsträckning än barn födda tidigt på året. I samband med att artikeln publicerades gjorde Sveriges Radio en intervju med Björn Kadesjö, överläkare i barnneuropsykiatri vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, och Agneta Hellström, enhetschef på ADHD-center i Stockholm.
I inslaget ställs frågor bland annat om statistiken kan visa att en ADHD-diagnos i vissa fall i själva verket kan handla om omognad.
Björn Kadesjö anser att omognadsaspekten är förenkling av problematiken.
- Det finns personer med lindriga symptom. Det betyder att de personerna behöver bli bemötta på rätt sätt. Blir barn bemötta med överkrav visar de personerna symptom som efterhand kan bli så betydelsefulla att det faktiskt handlar om ADHD.
Agneta Hellström menar att det definitivt inte handlar om någon överdiagnostisering.
- Visserligen kan mognadsaspekten spela en viss roll på så sätt att en omognad hos ett barn tillsammans med en AHDH-problematik kan samverka. Barn födda tidigare på året kanske å andra sidan kan kompensera på ett annat sätt för sina svårigheter.
Agneta anser att diskussionen, som pågått under flera år, huruvida ADHD är en mognadsdiagnos som växer bort är oroande.
- Jag har arbetat med de här frågorna i många år för att ADHD-diagnosen ska få ett erkännande. Allt mer övertygad är jag efter att ha träffat alla de familjer jag har träffat under åren som har kämpat och vars lidande jag har sätt på nära håll.
- See more at: http://www.attention-riks.se/index.php/alla-nyheter/510-ny-statistik-fran-socialstyrelsen-intensifierar-adhd-debatten.html#sthash.9AaoJm0Q.dpuf

Jag skrev så klart i tråden min åsikt, min erfarenhet och vad jag tycker om okunskap kring ämnet. Blev påhoppad om att jag blev provocerad och om diagnoser är värdelösa.
Skrev bl.a Jag fattar såklart att barn blir feldiagnostiserade, vilket om man ser på sjukvården inte är helt osannolikt, människor blir feldiagnostiserade och felbehandlade överallt och i alla olika former.
Självklart handlar det om stöd men också om diagnos, att få en diagnos, vilket är till hjälp för både förälder och barn, för att förstå varför. Och jag måste påpeka att förväntningarna hon har på sig själv skapar vi tillsammans, vi som föräldrar tillsammans med henne, och skulle dom förväntningarna vara annorlunda än hos ett barn utan adhd skulle jag se det som ett stort misslyckande som förälder.
Självklart får alla göra som dom vill och jag vet att det inte gäller mig och min dotter. Allt som har med adhd, alternativ medicin och i viss mån okunskap i frågan får mig att se rött. Jag har arbetet med barn med adhd och lever dessutom i en familj där adhd är vardag, och troligtvis beror min taskiga skolgång och min dåliga impulsstyrning och ännu sämre tempoväxling på min egen adhd och hade jag fått en diagnos och iomd hjälp som barn så hade jag kanske klarat skolan och vardagen lite bättre, så förlåt om jag blir provocerad!!!

Efter det har jag inte läst några svar, orkar liksom inte bli upprörd och arg nåt mer, alla har olika uppfattningar och visst hjälper viss mat men mat kan aldrig bota adh, och visst feldiagnostiserade barn vilket inte är jätte konstigt om man tänker efter, och att det överdiagnostiserar handlar ju bl.a Som att kunskapen om ämnet ökar och att lägga in nåt annat i det är ju löjligt.

Tack för ordet!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av from-som-ett-lamm - 4 oktober 2023 22:13

Brevet till dig Du har blockat mig vilket jag tycker är både fånigt och tråkigt. Och ärligt talat, varför? Jag är inget hot mot Varken dig eller henne? Hur som, jag ville skriva till dig om oss.  När jag fick cancer för snart 2 år sedan rensa...

Av from-som-ett-lamm - 26 januari 2023 21:53

En operation, flera komplikationer,viktuppgång, ett knöligt bröst och ett lymfödem senare, är jag tillbaks. Eller tillbaks och tillbaks. Det går långsamt framåt, alldeles för långsamt för att passa mig. Jag tränar så gott det går och har nu börjat ...

Av from-som-ett-lamm - 21 juli 2022 12:33

14 juli och jag åker till sös för att få ett besked. Spänd som en fiolsträng blir jag och min fina vännina satta i varsin stol i läkarens rum. Läkaren öppnar med; jag har tråkiga nyheter... Jag kan knappt andas och det känns som rummet snurrar,...

Av from-som-ett-lamm - 9 juli 2022 14:58

Efter en helt fantastisk vecka i Italien damp det ner ett brev från bröstcentrum i Stockholm.Två veckor innan Italienresan är jag på den årliga mammografin och nu vill man att jag kommer på ett återbesök. Måndag den 4 juli är jag på återbesök för en ...

Av from-som-ett-lamm - 5 oktober 2020 22:28

Inte skrivit på en evighet men allt rullar på i en väldans fart. Jobb, tonårs barn, träning och ev ett lägenhetsbyte på gång. Eller rättare sagt två ev byten, en 2a i samma område jag bor i nu eller en 3a i ett område en bit härifrån, står i valet ...

Presentation

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Årets toppen

4/10 kanelbullens dag, perfekt tillfälle att äta en massa kanelbullar utan att skämmas ett endaste dugg :)

 

13/10 jag har tjejmiddag med en massa härliga tjejer :)

 

21/10 Tjejerna har handbolls cup :)

 

27/11 Invigningsshow på Friends Arena

 

10/11 Tindras dans avslutning

 

18/11 Handbolls cup.

 

24/11 Mickes 40års fest

 

8/12 Cocktail party

 

15/12 Handbolls cup.

 

24/12 julafton med hela familjen samlad LYCKA!

 

 

 

 

Veckans hiss

Nattvandrarna

Veckans diss

Stress

Ovido - Quiz & Flashcards