Direktlänk till inlägg 28 januari 2016

Varken eller

Av from-som-ett-lamm - 28 januari 2016 10:10

Ingen i det här landet verkar längre veta vad och hur dom ska känna, tycka eller tänka.
Ingen vill prata om elefanten i rummet.
Politiker har tagit beslut som inte gynnar någon.
Rasismen ökar, hatet ökar, extremvänstern blir ännu mer extrem.
Rasister bränner ner asylboende och SD har aldrig varit mer populärt och haft fler väljare.
Å andra sidan växer en rörelse fram som vill öppna gränserna för ALLA, en rörelse som vill rädda hela världen.
Frukten av det skördas nu.
Polisen hinner inte med sitt "vanliga" arbete utan jobbar nu med de asylboende som väljer att göra ont, ont mot det landet som tog emot och hjälpte dom (?)
Rasistsidan gnuggar sina händer och hatar ännu mer.
Den ena sidan är inte bättre än det andra.
Och jag undrar hur mitt fina Sverige ska ta sig ur det här.
Något måste göras, och jag är tveksam till att den sittande regeringen klarar jobbet.

Jag då, hur känner jag?
Jag tycker det är självklart att hjälpa människor på flykt men inser samtidigt att öppnar man upp för alla så kommer inte bara krigsflyktingar hit utan andra typer av flyktingar så som tex ekonomiska flyktingar, människosmugglare, och terrorister från tex IS.
Jag känner en stor oro inför det men också en Ekonomiskt oro.
Kommunerna är "tvingade" att ta emot ett visst antal flyktingar men får samtidigt inte tillräckligt med ersättning, dessutom får dom problem med att rekrytera lärare, förskolelärare och socialarbetare.
Enligt Migrationsverket har Sverige en välvillig invandrar politik som drar till sig flyktingar, såklart i samband med världens oroshärdar.
Andra faktorer är att andra länder i Europa har andra regler kring tex familjeåterförening mm och vet man att Sverige är ett så kallat öppet land så söker sig alla typer av flyktingar hit.
Kostnadsprognosen för år 2015 är enligt Migrationsverket mycket osäker.
Jag undrar vart pengarna ska tas ifrån.
Och ska vi verkligen öppna upp utan att ha någon slags begränsning?
Och på bekostnad av dom som redan är här eller förresten på alla som lever i det här landet?
Är det inte väldigt naivt att tro att det här inte påverkar vårt land?
Är det inte bättre att försöka övertyga de andra länderna i EU att ta ett större ansvar och fördela flyktingströmmen som fortsätter komma?
Dela på ansvaret, för det är vi tillsammans som måste ta hand om och hjälpa människor i nöd.

Så känner jag, en helt vanlig människa, med normala värderingar, ett stort hjärta och utan att vara varken rasist eller extremvänster.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av from-som-ett-lamm - 4 oktober 2023 22:13

Brevet till dig Du har blockat mig vilket jag tycker är både fånigt och tråkigt. Och ärligt talat, varför? Jag är inget hot mot Varken dig eller henne? Hur som, jag ville skriva till dig om oss.  När jag fick cancer för snart 2 år sedan rensa...

Av from-som-ett-lamm - 26 januari 2023 21:53

En operation, flera komplikationer,viktuppgång, ett knöligt bröst och ett lymfödem senare, är jag tillbaks. Eller tillbaks och tillbaks. Det går långsamt framåt, alldeles för långsamt för att passa mig. Jag tränar så gott det går och har nu börjat ...

Av from-som-ett-lamm - 21 juli 2022 12:33

14 juli och jag åker till sös för att få ett besked. Spänd som en fiolsträng blir jag och min fina vännina satta i varsin stol i läkarens rum. Läkaren öppnar med; jag har tråkiga nyheter... Jag kan knappt andas och det känns som rummet snurrar,...

Av from-som-ett-lamm - 9 juli 2022 14:58

Efter en helt fantastisk vecka i Italien damp det ner ett brev från bröstcentrum i Stockholm.Två veckor innan Italienresan är jag på den årliga mammografin och nu vill man att jag kommer på ett återbesök. Måndag den 4 juli är jag på återbesök för en ...

Av from-som-ett-lamm - 5 oktober 2020 22:28

Inte skrivit på en evighet men allt rullar på i en väldans fart. Jobb, tonårs barn, träning och ev ett lägenhetsbyte på gång. Eller rättare sagt två ev byten, en 2a i samma område jag bor i nu eller en 3a i ett område en bit härifrån, står i valet ...

Presentation

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Årets toppen

4/10 kanelbullens dag, perfekt tillfälle att äta en massa kanelbullar utan att skämmas ett endaste dugg :)

 

13/10 jag har tjejmiddag med en massa härliga tjejer :)

 

21/10 Tjejerna har handbolls cup :)

 

27/11 Invigningsshow på Friends Arena

 

10/11 Tindras dans avslutning

 

18/11 Handbolls cup.

 

24/11 Mickes 40års fest

 

8/12 Cocktail party

 

15/12 Handbolls cup.

 

24/12 julafton med hela familjen samlad LYCKA!

 

 

 

 

Veckans hiss

Nattvandrarna

Veckans diss

Stress

Ovido - Quiz & Flashcards