Alla inlägg under januari 2013

Av from-som-ett-lamm - 21 januari 2013 07:33

Helgen blev lugn och jag hostade mig igenom den :(
På lördag var jag på öppet hus på engelska skolan, på kvällen lagade min man hemlig middag och jag lagade hemlig dessert, jätteroligt och jättegott :). M bjöd på oxfilé, stekta rotfrukter och örtagårds sås, jag gjorde citron och marängpaj :)
På söndag tog vi en promenad till svärmor och bjöd henne på paj :) slappade framför tvn till ögonen gick i kors.
Förutom hostan och halsontet en skön helg :)

Av from-som-ett-lamm - 21 januari 2013 07:24

Spårade ut i helgen med maten, men inte så mycket att jag inte gick ner :).
Är lite krasslig, ont i halsen och hostan från helvetet, och har varit hela helgen så ingen träning för mig på ett tag :( buuuhuu!

Får barnen i dag :) så det blir en fartfylld vecka med mycket mys och kärlek....Lycka!

Av from-som-ett-lamm - 19 januari 2013 14:13

Engelska skolan is the shit :) så som skolor ska vara helt enkelt :) iaf enligt mig.
Dom strävar mot en lugn arbetsmiljö och anser därför att respekt och disciplin är viktigt. De lär bla barnen att visa hänsyn och hjälpa varandra. Lektionerna sker på engelska och svenska första året dvs årskurs fyra sedan fr.o.m Årskurs fem sker undervisningen på engelska från femman. Dom har regler som de kräver att eleverna följer så som tex att man passar tider och om man blir sen mer än tre gånger får man kvarsittning. Barnen får inte skojbråka då personalen på skolan tänker steget längre, dvs att det ofta går över i riktigt bråk eller att någon gör illa sig. Det är en högpresterande skola där barnen går ut med höga betyg och dessutom tvåspråkiga.
Mobiltelefonen skall stängas av innan man går in i skolan, mössan tas av direkt när man kommit in, telefonerna låses in i ett skåp i klassrummet och får inte användas under skoltiden, barnen får inte äta godis eller tugga tuggummi under skolan, dom har ett belönings system som uppmuntrar till hänsyn och hjälpsamhet mm mm

En sak är säker det blir ett svårt val för Tindra, nästa helg är det öppet hus på kulturama sen måste vi bestämma oss......svårt!

Av from-som-ett-lamm - 18 januari 2013 15:46

Sitter här och smygäter grillchips....? va fan jag gillar inte ens chips :( fy mig!!!!!
I går spårade jag ut fullkomligt och åt typ fem mackor med en massa ost på och en halv burk B&J på kvällen.......va hände liksom!!?
Man kan lugnt säga att mina veckobonus points är S L U T, så den här helgen kan jag inte unna mig ett skit......dumma dumma mig!

Av from-som-ett-lamm - 18 januari 2013 07:49

Halsontet vägrar ge med sig och jag saknar träningen nu, jag som kände mig så motiverad efter en hel del veckor utan motivation :(
Men ska inte klaga jag mår bättre så gissningsvis är jag på bättringsvägen och kan träna nästa vecka, alltid nåt :)

Den här helgen händer det ingenting förutom att jag ska följa med tindrisen på öppet hus i eventuell ny skola.
Ja också ska det städas så klart. I em blir det fika med min bff, Nice det var alldeles för länge sen vi sågs :)

Av from-som-ett-lamm - 17 januari 2013 14:44

Blä, nu mår jag illa också.
Jag är jätte ynklig och det är sjukt synd om mig, så det så!!!!

Aj!

Av from-som-ett-lamm - 17 januari 2013 08:45

Andra dagen av halsont och nu får man väll kanske ge upp och kalla sig själv liiiite sjuk iaf....eller?!
Jag som så gärna vill träna och inte ha några avbrott i upplägget, blä!
Har gått ner till 68 kg som förmodligen är "min" vikt och det känns helt ok, men jag fortsätter påminna mig om hur jag ska äta och förhoppningsvis blir inte avbrottet av träningen allt för långt.
Sockersuget är nästan helt borta eller jag tycker helt enkelt inte att det är så gott...skumt men perfekt!
Btw jag har lock för ena örat så om ni hör nån skrikprata så är det jag ;)

Av from-som-ett-lamm - 17 januari 2013 08:01

Häromdagen på morgonfyran pratade barnpsykologen om curling, gränssättning osv. Hon upplevde att det blivit värre, och jag delar hennes upplevelse.
Föräldrar i dag orkar inte eller är rädda för att barnen inte ska tycka om dom om dom gränsar.
Men vilka förutsättningar får ett barn som inte blir gränsad? Det är en förälders jobb och ansvar att lära sina barn rätt och fel, vem ska annars lära barnen det?
Jag har hört barn kalla sina föräldrar för idiot, kärring och dumhuvud eller tom slagit eller kastat saker på sina föräldrar, föräldrarna har i sin tur skrikit tillbaka, så säger du inte till mig sen har det inte pratats mer om saken....?
Jag har sett barn göra saker som är direkt farliga för andra eller för dom själva och när föräldrarna har fått veta har dom antingen förnekat eller så har dom förminskat eller ursäktat beteendet istället för att ge sina barn konsekvenser av sitt beteende, det är ju liksom så man lär sig skilja på rätt och fel.....eller?
För att inte tala om föräldrar som låter sina barn välja när dom är alldeles för små, tex en förälder ska lämna sitt barn på dagis och säger till barnet, ska vi gå in.....? Barnet svarade så klart nej och vad ska föräldern göra då, sjukskriva sig och vara hemma eller?? Nej skulle inte tro det va!
Är ju betydligt mycket enklare att säga, nu går vi in, och man kan ju tycka att en förälder borde ha lärt sig det efter 2 år, visst!?
Alla föräldrarna måste väll vilja sina barns bästa kan man ju tycka, men ibland undrar jag verkligen. För hur tänker dom att barnen ska lära sig rätt och fel och göra bra val i sina liv, klara av det social livet utanför hemmet som unga vuxna och som vuxna?!
Jag är verkligen inte en perfekt förälder men för mig är det självklart och precis lika viktigt som att ge kärlek är det att lära mina barn skillnaden på rätt och fel, att jag gränsar dom att jag ger konsekvenser ( hur jobbigt det än är) att jag inte ger för mycket val möjligheter beroendes på deras förmåga att välja.
Är på riktigt orolig när jag tänker på framtiden, hur ska dessa barn klara sig som tonåringar, hur kommer dom bli som medmänniskor och hur ska deras föräldrar kunna ursäkta lathet och rädsla när deras barn som tonåringar/unga vuxna gör fel val i livet?
Jag säger inte att unga människor inte kan välja fel ifall dom blivit gränsade, lärt sig rätt och fel mm men förutsättningarna är betydligt mycket bättre och det VET jag !!!!

Over and out

Presentation

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Årets toppen

4/10 kanelbullens dag, perfekt tillfälle att äta en massa kanelbullar utan att skämmas ett endaste dugg :)

 

13/10 jag har tjejmiddag med en massa härliga tjejer :)

 

21/10 Tjejerna har handbolls cup :)

 

27/11 Invigningsshow på Friends Arena

 

10/11 Tindras dans avslutning

 

18/11 Handbolls cup.

 

24/11 Mickes 40års fest

 

8/12 Cocktail party

 

15/12 Handbolls cup.

 

24/12 julafton med hela familjen samlad LYCKA!

 

 

 

 

Veckans hiss

Nattvandrarna

Veckans diss

Stress

Ovido - Quiz & Flashcards